Mit kell tenni, ha az autóban okoz kárt a kátyú?
info
Szinte minden forgalmasabb csepeli, belvárosba vezető útról jeleztek durva, kerekeket roncsoló kátyúkat. Ezek száma és nagysága a most következő napokban még jobban meg fog ugrani – értesült a Csepel.info. Azt is leírjuk, mit kell tennie annak, akinek kára lesz ebből.
A kátyúk a fagypont alatti időjárásban növekednek igazán, viszont éppen fagypont alatt nem lehet azokat tisztességesen kijavítani. Itthon az ideiglenes megoldás terjedt el a fagypont alatti kátyútömésre: rendesen akkor lehet javítani, amikor már hajnali fagyok sincsenek. A legtöbb panasz a Weiss Manfréd útról, a II. Rákóczi Ferenc és Táncsics Mihály utcákról, Csepeli útról, Kossuth Lajos útról érkezett. Ezek fővárosi kezelésűek, ezért a következő önkormányzati ciklusig, 2024-ig nem lesznek felújítva. Reménykedünk abban, hogy legalább a kátyúkat befoltozzák, ha jön az enyhébb idő – jelenleg azonban ez sem biztos.
A főváros a jövő évi választások miatt minden mozdítható pénzt kormányellenes reklámkampányra, valamint az olyan fejlesztésekre költi, mint a Lánchíd-felújítás, ami ötmilliárddal lett drágább, mint Tarlós István közbeszerzésekor – viszont már a baloldalnak kedvező cég nyerte drágábban a munkálatokat. A fővárosban milliós jutalmakra is jutott pénz kátyúzás és útfelújítások helyett.
Az Ady Endre úton, a Táncsics Mihály utcánál is van egy mély és éles kátyú
A csepeli Táncsics Mihály utcában már nem is lehetne kátyú, hiszen a közbeszerzés és szerződéskötés is megvolt a felújítására. Ám Karácsony Gergely főpolgármester ezt és az összes Csepelt érintő fővárosi fejlesztést is leállíttatta. A főpolgármester minden kormánypárti vezetésű kerület lakosságát hasonlóan büntette meg 2019-ben öt évre azért, mert keveselte a 2020-as költségvetés összegét.
Mit lehet tenni, ha az autónk károsodik?
A kár a kátyúméret és a sebesség függvényében általában néhány tízezer forintos, a gumiabroncsban és a felniben, de akár az alvázon vagy a futóműben is keletkezhet. Mivel többnyire a biztosítás nem fedezi az összeget, a kárigény a közút fenntartójának nyújtható be, amihez kellő bizonyítás szükséges.
A bizonyítás egyik legfontosabb lépése a fényképek készítése a helyszínen. A fotókon nemcsak a sérülésnek kell szerepelnie, de a helyszínnek és a kárt okozó kátyúnak is, még jobb, ha mérőszalag vagy viszonyításképp legalább egy kisebb tárgy van kéznél, melyet a kátyú mellé téve a méretek is rögzíthetők.
A kátyúkár-bejelentő lapot az adott közút kezelőjének kell benyújtani, ez a legtöbb esetben online felületről is letölthető. A lakott területen kívüli utak és az autópályák a Magyar Közút Zrt.-hez, a lakott területen belüli utak az illetékes önkormányzathoz, a budapesti utak a Budapest Közút Zrt-hez tartoznak. A kárbejelentésüket ezért a közútüzemeltetésért felelős szervezet ügyfélszolgálatára kell elküldeni, a bejelentés pedig tartalmazza a baleset körülményeit, időpontját, helyét, az autó és a tulajdonos jogosítványának, biztosításának adatait is.
A fővárosban külön rendelet is szól az útfelújításokról és a kátyúk okozta károkról.
A szemtanúk mellett nagyobb kár, baleset esetén jobb, ha rendőr is látja a helyszínt, aki hatósági jegyzőkönyvet vehet fel.
A kátyúkár-bejelentés sokszor nem is történik meg, mivel adott esetben nem lehetséges, vagy balesetveszélyes lenne a megállás. A kár, illetve annak mértéke sokszor nem is egyértelmű azonnal, és csak a szervizben derül fény a problémára, utólag pedig gyakorlatilag lehetetlen bizonyítani a káreseményt.
Csepel.info